Home » Zorg & Gezondheid » “Medewerkers en patiënten mogen nooit nummers worden”
Zorg & Gezondheid

“Medewerkers en patiënten mogen nooit nummers worden”

In samenwerking met
In samenwerking met

Een persoonlijke en kwalitatieve zorg hoeft niet haaks te staan op efficiëntie. “Integendeel zelfs, een nauwe band en transparante communicatie kunnen daar net toe bijdragen”, zeggen Eva en Neil Christiaens, oprichters van EvaCare.

Eva en Neil Christiaens

Oprichters van EvaCare

Hoe onderscheidt EvaCare zich als dienstverleningsgroep in de zorg? 

EvaCare onderscheidt zich met onze open communicatie en de persoonlijke band die we hebben, zowel onder collega’s als naar patiënten toe. We willen menselijk blijven en nemen daarom onze tijd voor patiënten, zeker wanneer ze het zwaar hebben. Eigenlijk zou dat de normaalste zaak van de wereld moeten zijn in de zorg, maar helaas stellen we een omgekeerde tendens vast waarin alles steeds efficiënter en sneller moet. Medewerkers en patiënten mogen nooit nummers worden. Als patiënten nooit weten welke zorgkundige ze de volgende keer krijgen, kan er ook geen persoonlijke band worden opgebouwd. Wij werken daarom met kleine groepen van verpleegkundigen die telkens dezelfde woonzorgcentra bedienen. Zo zien bewoners en medewerkers van die centra steeds dezelfde gezichten. Ook voor onze mensen is dat aangenamer omdat ze zo een betere band kunnen opbouwen en beter op elkaar kunnen inspelen.” 

We willen menselijk blijven en nemen onze tijd voor patiënten, zeker wanneer ze het zwaar hebben. Helaas stellen we een tendens vast waarin alles steeds efficiënter en sneller moet.

Hoe slagen jullie erin om kwaliteit en efficiëntie te combineren? 

“Onze collega’s moeten niet telkens opnieuw alles leren kennen en zich inwerken. Via onze mobiele app hebben zowel de instellingen als onze medewerkers steeds zicht op de planning. Bij evaluaties krijgen we overigens vaak de feedback dat men het heel positief vindt dat we zelf oplossingen zoeken, meedenken, open communiceren en ook tijdens het weekend bereikbaar zijn. Instellingen weten hierdoor dat ze steeds bij ons terechtkunnen om een probleem te bespreken. We spelen trouwens niet enkel kort op de bal bij eventuele problemen. We kunnen op tal van manieren extra ondersteuning bieden, bijvoorbeeld door een draaiboek uit te werken dat onze medewerkers een duidelijk zicht geeft op de procedures en patiëntenprofielen. Zo kunnen zij altijd zelfstandig hun plan trekken. Om dezelfde reden nemen we enkel mensen aan met minimaal zes tot zeven jaar ervaring. Aanvullend zijn wij altijd bereikbaar voor vragen of bij problemen.”

Next article