Corona heeft een enorme impact gehad op het welzijn van werknemers. Het is cruciaal dat leidinggevenden zich hier bewust van zijn en er op de juiste manier op inspelen. Gesprek met Romina Longo, CEO van Youphoria.
Tekst: Joris Hendrickx
“Door de coronacrisis zijn veel bedrijven geneigd om te besparen, en daarbij denkt men vaak eerst aan welzijn. De WHO heeft echter berekend dat elke euro die je investeert in welzijn twee tot zelfs veertien euro opbrengt. Welzijn op het werk draagt bij tot een verhoogde productiviteit, een afname van het absenteïsme en een toename van de motivatie. Het hoeft ook niet veel te kosten. Enkele simpele ingrepen kunnen vaak al een enorm verschil maken in hoe goed werknemers zich in je organisatie voelen. De coronacrisis heeft ons eraan herinnerd dat het fysieke en mentale welzijn van werknemers nog belangrijker geworden is. Het moment is dan ook aangebroken om welzijn te integreren in het bedrijf. Dat is niet langer enkel een zaak van HR, het moet ook een prioriteit zijn voor de CEO. Door fundamenteel te werken aan het welzijn en de werktevredenheid van mensen, creëren werkgevers een positieve spiraal.”
Een nieuwe vorm van leiderschap
“Het werkgeluk van werknemers wordt grotendeels bepaald door de mate waarin ze tevreden zijn over hun baas. Het gezegde ‘people join companies, but leave bosses’ is dus helemaal terecht. Het geluksgevoel én de prestaties van werknemers worden bepaald door hun emotioneel en fysiek welzijn en de persoonlijke omgeving. Dat laatste is vandaag voor velen de thuisomgeving geworden. Deze fungeert ook als werkomgeving, hoewel die daar vaak niet echt op is voorzien. Telewerken zal ook na corona deels de norm blijven, dus het zal er voor iedereen op aankomen om hier een structuur in te vinden. Toch zal ook het kantoorwerken belangrijk blijven, al was het maar om de connectie met de bedrijfscultuur en het informele contact tussen werknemers te behouden.”
Door fundamenteel te werken aan het welzijn en de werktevredenheid van mensen, creëren werkgevers een positieve spiraal.
“Voor telewerkers is het belangrijk dat leidinggevenden duidelijke en meetbare doelstellingen vooropstellen, maar ook regelmatige calls doen waarin die doelstellingen worden besproken. Daarbij kunnen ze dan meteen ook polsen naar het welzijn van medewerkers en kijken waar ze kunnen ondersteunen. Vertrouwen en verantwoordelijkheid geven moet samen met een duidelijke communicatie centraal komen te staan bij het nieuwe leiderschap. Hoe meer je medewerkers weet te boeien en te verbinden, hoe groter hun engagement en hun productiviteit.”
Groeimindset aanleren
“Veel mensen kwamen de afgelopen periode op hun tandvlees te zitten. Anderen benutten deze crisis om voor zichzelf een aantal dingen op een rijtje te zetten. Toch zijn mensen meestal ook wendbaar en veerkrachtig. Op basis van deze ervaringen kunnen we hier sterker uitkomen. Hongerig zijn naar nieuwe dingen en bijleren, dat is belangrijk om je leven, werk en bedrijf naar een hoger niveau te brengen en veerkrachtig te blijven. Werknemers moeten wat dat betreft een groeimindset aannemen en in opportuniteiten leren denken.”