Skip to main content
Home » Medische Innovatie » Eén centrale hub voor kwalitatievere en efficiëntere zorg
Sponsored
Catherine Closset

Catherine Closset

Healthcare Lead

Microsoft

Samenwerking zal de kwaliteit én de efficiëntie van onze zorg verbeteren, en daarbij zal technologie een belangrijke faciliterende rol spelen.

Tekst: Joris Hendrickx

“Zorgverstrekkers werken steeds meer multidisciplinair samen. Bovendien bundelen onze Belgische ziekenhuizen via netwerken steeds meer de krachten met elkaar”, opent Closset.

“Die toenemende samenwerking binnen én buiten de muren van het ziekenhuis heeft als doel om tot een betere en proactievere zorg te komen. Tot vandaag werken artsen, zorgverstrekkers en verplegers echter met verschillende applicaties waar ze informatie uithalen en moeten ze zich informeren bij verschillende collega’s. Dat kan veel efficiënter.”

Geïntegreerd en veilig platform biedt oplossing

“Microsoft Teams biedt zorgverleners daarom een geïntegreerd platform waarmee ze snel en efficiënt aan de nodige informatie kunnen komen én dat samenwerking vergemakkelijkt. Het kan verschillende data sources en workflows van de patientjourney integreren en visualiseren. Zo kunnen multidisciplinaire teams samenwerken in één centrale hub, zodat de patiënt centraal blijft staan”, legt Closset uit.


Vanaf nu kunnen multidisciplinaire teams samenwerken in één centrale hub, zodat de patiënt centraal blijft staan.


“Natuurlijk dient alles te gebeuren met respect voor privacy en security. De medische data en beelden blijven in de reeds bestaande applicaties of in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Het ziekenhuis houdt dus de volledige controle over waar de data zijn.”

Video calling met uitgebreide functionaliteiten

“In oncologie wordt vandaag multidisciplinair overlegd en/of samengewerkt. Verschillende specialisten delen informatie over een patiënt of een pathologie. Microsoft Teams kan dat ondersteunen door de mogelijkheid om beeldmateriaal en video vanop afstand te delen. Dat bespaart zowel de specialisten als de patiënten heel wat tijd.”

“Specialisten kunnen video calls opzetten en daarbij indien gewenst de achtergrond wazig maken. Zo geven ze geen gevoelige informatie vrij. Of ze kunnen de achtergrond vervangen door beeldmateriaal dat relevant is binnen de context van de call. Tijdens een call kan men een bijkomende specialist of zorgverstrekker opbellen om het overleg te vervoegen. Voor die persoon kan de eerdere historiek van het gesprek zichtbaar worden gemaakt, zodat deze beter op de hoogte is over de context van het gesprek”, aldus Closset.

Alle berichten via één platform

“Men kan vanuit dit gecentraliseerde platform ook veilig en snel berichten sturen en teksten delen. Vandaag gebeurt dat vaak nog gefragmenteerd en via niet-beheerde applicaties. Wanneer iemand niet beschikbaar is, dan kan een dringend bericht worden doorgestuurd naar een collega. Ook priority notifications zijn inbegrepen, met aanduiding of het gelezen is of niet. Zelfs groepsgesprekken met meerdere collega’s of een volledige dienst, ziekenhuis of netwerk zijn mogelijk.”


We zullen niet enkel de kwaliteit en efficiëntie van de zorg rondom de patiënt verhogen, maar meteen ook de toenemende druk op onze medewerkers verlagen.


Closset: “Indien tijdens een overleg een bijkomende mening van een expert nodig is, dan kunnen beelden met aantekeningen worden gedeeld en dit op een veilige manier. Dit alles laat toe om een beter geïnformeerde diagnose te maken en een beter onderbouwde zorg te bieden waarbij de patiënt nog meer centraal komt te staan.”

“Eén centrale hub is veel gebruiksvriendelijker dan te moeten werken met tal van verschillende en niet-geconnecteerde systemen. Alles werkt er op dezelfde manier, of je het nu gebruikt op pc, tablet of je smartphone. Zo kunnen gebruikers switchen afhankelijk van de situatie van de dag.”

Specifiek voor de gezondheidssector

“We bevinden ons aan een startpunt waarbij steeds meer Belgische ziekenhuizen trajecten opstarten om tot één centrale hub voor teamwerk te komen. Vanuit Microsoft investeren we daarom met Teams specifiek in de gezondheidssector.”

“Messaging activiteiten zoals priority notifications, message delegations en aantekeningen op foto’s zijn specifiek uitgewerkt voor deze sector. We zullen in de toekomst binnen dat kader ook virtuele consultaties vanop afstand mogelijk maken in het Microsoft Teams Platform”, besluit Closset.


In de praktijk

Het Heilig-Hartziekenhuis in Lier is volop in vernieuwing en wil zowel patiënten als medewerkers laten genieten van een kwalitatief en vooruitstrevend ziekenhuis waar veiligheid en samenwerking hoog in het vaandel worden gedragen.

Microsoft Teams zal daarbij als centrale schakel fungeren.

Meer uitleg door Erik Van Tricht, Projectmanager Innovatie van het Heilig-Hartziekenhuis Lier.

“Onze visie wat betreft digitalisering en samenwerking ligt in lijn met de visie van Microsoft over haar collaboratieplatform Teams. Daarom werken we momenteel een roadmap uit om Teams bij ons te integreren als centrale hub. Vandaag zijn we reeds druk in de weer met het digitaliseren van onze verblijfsdepartementen (zoals heelkunde, geriatrie, intensieve zorgen,…). Zo migreren we daar alle documenten naar de cloud en verloopt de collaboratie rond die documenten reeds via Teams.”

Volledige integratie

“We zijn van plan om zowel het intra- als extramurale multidisciplinaire overleg bij onder andere radiologie en oncologie via Teams te laten verlopen. Radiobeelden, RX-materiaal, en specifieke use cases zullen zo via dat platform kunnen worden besproken. Hiervoor zullen we meerdere bestaande platformen integreren, zonder dat de data die platformen moeten verlaten. We zullen Teams ook gaan gebruiken voor voice en calling. Ideaal zou zijn als onze volledige telefonie zou kunnen worden geïntegreerd.”

Landingsapplicatie en centrale hub

“Ons doel is om Teams in te schakelen als landingsapplicatie en centrale hub voor samenwerking, waardoor al onze zorgverstrekkers en administratieve medewerkers vanuit één plaats kunnen communiceren, samenwerken en toegang krijgen tot de nodige applicaties. Met die oefening zullen we niet enkel de kwaliteit en efficiëntie van de zorg rondom de patiënt verhogen, maar meteen ook de toenemende druk op onze medewerkers verlagen.”

Next article