Home » Leven Met... » Ziekte van Crohn: taboes bestrijden
Chronisch Ziek

Ziekte van Crohn: taboes bestrijden

Crohn
Crohn

De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (of hemorragische colitis) zitten nog steeds in een taboesfeer. Laurent Henaux, General Manager van Takeda België, legt uit hoe zijn onderneming hier iets aan doet.

Tekst : Philippe Van Lil

avatar

Laurent Henaux

General Manager van Takeda België

Waaruit bestaat de opdracht van Takeda?

“Takeda is een onderneming met Japanse roots die al meer de 237 jaar bestaat. Haar aanwezigheid in België is belangrijk omdat wij met meer dan 1.200 werknemers de vijfde grootste werkgever zijn binnen de farmaceutica in België. Wij zijn onder meer gespecialiseerd in oncologie, zeldzame ziekten zoals hemofilie en de ziekte van Fabry, en gastro-enterologie.”

“We willen de leider zijn binnen dit laatste domein, in het bijzonder voor chronische inflammatoire darmziekten (IBD) zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Voor Takeda is de patiënt een belangrijke gesprekspartner en onze medewerkers zijn trots op die prioriteit.”

“Wij luisteren naar de behoeften van onze klanten en patiënten en zoeken samen met hen naar innovatieve manieren om hen van dienst te zijn. Voor hen en met hen. Wij beperken ons dus niet louter tot de productie van geneesmiddelen.”

Hoe voldoet u aan de behoeften van patiënten?

“We kunnen de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa nog niet genezen, maar we bieden geneesmiddelen aan die de symptomen ervan beperken en die de levenskwaliteit van de patiënten sterk verbeteren. Er zijn meer dan 32.000 patiënten in België.”

“Meestal zijn ze tussen de 15 en 30 jaar wanneer de ziekte uitbreekt. Deze aandoeningen hebben een grote impact: vermoeidheid, buikpijn, problemen op sociaal vlak en op het werk, om nog maar te zwijgen van het taboe dat gepaard gaat met die ziekten. Naast het verstrekken van medicatie, willen we de patiënten vooral ook ondersteunen.”

Hoe uit zich dat in de praktijk?

“We hebben een project opgestart met de naam ‘In their shoes’, letterlijk ‘in hun schoenen’. Het maakt mensen die niet aan deze ziekten lijden – zoals gezondheidswerkers of vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld – bewust van de gevolgen van deze aandoeningen door meerdere dagen en nachten achter elkaar de ervaring van een IBD-patiënt mee te maken.”

“Daarnaast hebben we een webruimte voorzien waar patiënten ervaringen kunnen uitwisselen op twee blogs (een gewijd aan de ziekte van Crohn en de andere aan colitis ulcerosa), gekoppeld aan een Facebookpagina. Die tool kent een groot succes: vorig jaar telden we meer dan 120.000 unieke bezoekers op die pagina’s, terwijl de IBD-bevolking in België 32.000 patiënten telt.”

“Dit succes valt onder meer te verklaren door het feit dat de uitwisselingen tussen de patiënten niet worden gemodereerd. Die zorgen ervoor dat ze de moed erin houden en een zo normaal mogelijk sociaal leven kunnen leiden.”

Jullie lanceerden eveneens de campagne ‘Toilet Pass’.

“Inderdaad! Hiermee kunnen patiënten makkelijker toegang krijgen tot de toiletten op openbare plaatsen. Het is een echt taboe en vaak een groot probleem om snel een toilet te vinden. Momenteel wordt deze campagne beheerd door de patiëntenvereniging Crohn-RCUH.”

Ontdek de blogs wijhebbencrohn.be om meer te weten te komen over de ziekte van Crohn aan de hand van getuigenissen van patiënten en wijhebbencolitis.be om meer te weten te komen over ulceratieve colitis.


NY/EYV/19/0034 -
07/05/2019 – NL
Next article