Skip to main content
Home » Immunologie » Coeliakie: nood aan meer bekendheid voor glutenintolerantie
Immunologie

Coeliakie: nood aan meer bekendheid voor glutenintolerantie

Met dank aan
Met dank aan

Hoe ernstig de chronische darmaandoening coeliakie juist is, wordt vaak betwist. Toch komt deze vaak voor in België, waardoor er nood is aan meer bekendheid. “Producenten van glutenvrije voeding kunnen een belangrijke rol opnemen bij het verlenen van informatie, het ondersteunen van patiënten en het voeren van onderzoek”, aldus diëtiste Katrien Wellens.

Katrien Wellens.

Coeliakie of glutenintolerantie is een auto-immuunaandoening waarbij het lichaam antistoffen aanmaakt na het eten van gluten. Die vind je van nature terug in granen zoals tarwe (inclusief spelt en kamut), rogge en gerst. De antistoffen gaan het slijmvlies van de dunne darm beschadigen, waardoor ontstekingen ontstaan en bijgevolg vitaminen en mineralen niet goed opgenomen worden.

“Coeliakie komt relatief vaak voor in België en Europa: de prevalentie wordt geschat op 0,5 tot 1%”, vertelt Wellens. “Toch zijn er veel gemiste diagnoses omdat niet bij elke klacht, zoals een opgeblazen gevoel of moeheid, de link wordt gelegd met glutenintolerantie. Daarnaast bestaat er ook glutensensitiviteit, waarbij mensen zich beter voelen als ze geen gluten eten. Door de hype rond glutenvrij eten die overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten, worden aandoeningen zoals coeliakie soms niet ernstig genomen. Echter is het dieet voor mensen met glutenintolerantie geen hype, maar een noodzaak. Het is dus belangrijk dat de aandoening meer in de kijker wordt gezet. Producenten van glutenvrije voeding kunnen daar een steentje aan bijdragen.”

Bekendheid verbeteren

Schär, marktleider op de glutenvrije markt, zet zich in om de bekendheid van coeliakie te vergroten, patiënten te ondersteunen en de toegankelijkheid tot glutenvrije producten te verbeteren. Dat doet de producent door in te zetten op onderzoek en ontwikkeling. Zo bekijken onderzoekers niet alleen hoe ze een lekker, maar ook nutritioneel kwalitatief product kunnen ontwikkelen. Daarbij bestuderen ze onder meer de kwaliteit van granen en kijken ze streng toe op het voorkomen van contaminatie met glutenbevattende granen. “Als je een bepaald product ontwikkelt, dan is het belangrijk dat je de doelgroep kent. Zo kun je het optimaal afstemmen op hun noden, wat zorgt voor een kwalitatief goed product”, stelt Wellens.

Ook heeft Schär enkele initiatieven gelanceerd, zoals een zelftest. Die stelt mensen in staat om na te gaan of ze coeliakie zouden kunnen hebben. Verder heeft de producent het Dr. Schär Institute opgericht met als doel het aanbieden van wetenschappelijke informatie over verschillende aandoeningen en innovaties in speciale voeding.

Next article