Piet Eelen
MS Specialist
National MS Center
Een mobiele applicatie rond Multiple Sclerose (MS) kan heel wat meerwaarde bieden voor zowel patiënten als zorgverleners. Maar dan moet ze ook aan heel wat voorwaarden voldoen.
Welke meerwaarde kan een mobiele app bieden aan MS-patiënten?
Eelen: “Sinds kort is er een nieuwe mobiele applicatie die zich specifiek richt naar personen met MS en MS-zorgverleners. Iedereen heeft zijn smartphone altijd bij zich en gebruikt die dagelijks. Het is dus een goede manier om patiënten te empoweren en te duiden op hun eigen verantwoordelijkheden. Ook over de indeling van de app is nagedacht. De app laat toe om zowel zaken op te zoeken als te registreren.”
“MS is een chronische aandoening, waardoor lange termijn opvolging erg belangrijk is. We moeten patiënten zo nodig levenslang ondersteunen en hen ook de handvaten kunnen geven om hun ziekte zelf in handen te nemen.”
“Een mobiele applicatie is hiervoor een ideaal hulpmiddel. Zo krijgen personen met MS makkelijk toegang tot alle informatie over MS. In deze app kunnen personen met MS ook alle ervaren klachten noteren. Hun zorgverlener kan daar dan vervolgens op inspelen. Voor een aantal patiënten zal dit zeker een meerwaarde betekenen en mogelijk het gevoel geven dat ze grip hebben op hun MS.”
Wat is nodig om patiënten te overtuigen om de app ook effectief te gebruiken?
“Het is uiteraard wel belangrijk dat we patiënten leren hoe en wanneer ze deze app best gebruiken, en vooral ook wat de meerwaarde ervan is. Als dat niet duidelijk is voor de patiënt, dan zal deze de applicatie niet of fout gebruiken. Op termijn zal de persoon met MS de app dan gewoon terug wissen van zijn smartphone. Met eerdere initiatieven was net dat het probleem: patiënten zagen het eerder als een last in plaats van als een voordeel. Een gemiste kans dus.”
Ook voor MS-zorgverleners is de app een meerwaarde om de juiste ondersteuning en hulp te kunnen geven.
“De app moet echt een hulpmiddel zijn voor een probleem van de patiënt. Het moet een ondersteuning zijn en op een heel gemakkelijke manier gerichte informatie geven over waar hij op een bepaald moment nood aan heeft.”
“Daarnaast moet het ook leven. Er moet met andere woorden regelmatig nieuwe en nuttige content bijkomen, anders wordt de app na verloop van tijd niet meer geraadpleegd. Ook dat ervaarden we met eerdere initiatieven.”
“Een belangrijke bijkomende voorwaarde is dat de applicatie volledig in regel moet zijn met de privacy wetgeving (GDPR). De gebruiker moet erin kunnen berusten dat zijn, vaak gevoelige, gegevens veilig zijn en enkel door de juiste mensen kunnen worden bekeken.”
Welke meerwaarde kan het anderzijds hebben voor zorgverleners?
“Ook voor MS-zorgverleners is de app uiteraard een meerwaarde om de juiste ondersteuning en hulp te kunnen geven. Het is belangrijk dat we de personen met MS en hun klachten zo nauwkeurig mogelijk kunnen opvolgen. Doordat wij toegang hebben tot wat de patiënten in de app registreren, wordt dat heel eenvoudig én zien we het bovendien in real time. Vroeger moesten we op deze gegevens wachten tot wanneer de patiënt opnieuw op consultatie kwam.”