Home » Zorg & Gezondheid » Kwalitatievere en efficiëntere zorg dankzij zorginnovaties
Zorg & Gezondheid

Kwalitatievere en efficiëntere zorg dankzij zorginnovaties

In samenwerking met
In samenwerking met

Mintus is de zorgvereniging van OCMW Brugge die focust op de doelgroep senioren. Met o.a. 7 woonzorgcentra, 14 buurtcentra en een dienst thuishulp bieden zij een warme en persoonlijke ‘zorg met een plus’. Een zorgtechnoloog ondersteunt er in dat kader zowel zorgvragers als zorgmedewerkers om de voordelen te ontdekken van nieuwe innovaties.

Margot De Jonghe

Zorgtechnoloog bij Mintus

Zorgtechnoloog verlaagt drempel voor zorginnovaties

De Jonghe: “Als zorgtechnoloog geef ik advies en leer ik zorgpersoneel en ouderen werken met technologische hulpmiddelen die de kwaliteit van wonen, leven en werken kunnen optimaliseren. Ik vertrek daarbij steeds vanuit een concrete behoefte of nood.”

“Zo werk ik nauw samen met kennisinstellingen om te onderzoeken hoe we via technologie de druk op onze medewerkers kunnen verlagen en hun job aangenamer kunnen maken. Hun inspraak is daarbij essentieel. Verder ben ik een aanspreekpunt voor alle vragen rond innovatie en zorgtechnologie en ontzorg ik hen op vlak van IT.”

Zorgmedewerkers betrokken bij proefprojecten

“Onlangs lanceerden we een cocreatie-project rond smart glasses. Na een brainstorm en stemming doorheen onze volledige organisatie kwam van thuis uit winkelen met smart glasses als winnaar uit de bus. Zowel voor de ouderen als voor onze mensen die in hun plaats boodschappen doen blijkt dat een grote meerwaarde te zijn, want nu kunnen zij samen keuzes maken en verloopt deze dienst dus meer persoonsgericht”, vertelt De Jonghe.

Meerwaarde voor ouderen en zorgpersoneel

“In ons nieuwste woonzorgcentrum installeerden we een intelligent oproepsysteem. Dat toont op de smartphone van ons zorgpersoneel een prioriteitenlijst van oproepen zodat zij meteen weten waar ze het snelst moeten handelen. Dankzij een koppeling met intelligente verlichting in de gangen is het zeer duidelijk waar ze voor welke oproep moeten zijn. Bij een noodsituatie kan men via hetzelfde systeem snel collega’s oproepen.”

“Een intelligent oproepsysteem toont op de smartphone van ons zorgpersoneel een prioriteitenlijst van oproepen zodat zij meteen weten waar ze het snelst moeten handelen.”

De Jonghe: “Daarnaast zetten we op aangeven van onze zorgmedewerkers al enige tijd een robotkat in. Voor sommige bewoners is het een laagdrempelig gezelschapsdier dat hen helpt om rustiger te worden, waardoor ze minder medicatie nodig hebben. Onze zorgmedewerkers van hun kant worden hierdoor voor een stuk ontlast in hun werk.”

“Ten slotte hebben we een innovatiebibliotheek gelanceerd waar onze zorgmedewerkers technologieën kunnen ontlenen om deze dan zowel bij zichzelf als bij ouderen uit te testen in de praktijk. Binnenkort zal iedereen doorheen onze organisatie de volledige catalogus online kunnen raadplegen en ontlenen.”

Next article